Trendspanaren tror på nästa generation

Publicerad 26 januari 2018 Textil, kläder

– När konsumenterna har fått nog av snabbt mode följer tillverkarna efter – och vi är snart där nu. Det säger trendrådgivaren Bengt Jacobsson i Paris.

Shoppinggata

"Vi skapar ju bara saker som människor egentligen inte behöver och det ställer extra höga krav på oss att agera hållbart", säger Bengt Jacobsson, som jobbat många år i modebranschen.

Bengt Jacobsson är uppvuxen i Värmland men har i mer än trettio år varit verksam i Paris som trendavkännare och rådgivare åt olika modehus. I dag arbetar han åt smyckes- och accessoartillverkaren Swarovski.

– Vi resonerar kring konsumtion och hållbarhet hela tiden. Vi skapar ju bara saker som människor egentligen inte behöver och det ställer extra höga krav på oss att agera hållbart.

Tidigare har Bengt Jacobsson spanat trender åt bland andra H&M och har god överblick över vad som händer i modebranschen i europeiskt och globalt perspektiv. Han tycker modebranschen är väl insatt i hur textiliers livscykler fungerar och var i kedjan de största miljöavtrycken sker.

Bengt Jacobsson

Bengt Jacobsson är trendrådgivaren som jobbat i modebranschen i över trettio år.

Fler efterfrågar kläder med stil

Mycket av den textil som köps i Sverige används och förbrukas i snabb takt, utan att textilierna hunnit slitas. Något av det bästa man kan göra som konsument, är att behålla ett plagg så länge som möjligt eller låta det gå vidare till någon annan som sliter ut det. I modesammanhang talar man om ”fast fashion” kontra ”stil”. Just nu pågår dessa båda trender samtidigt, säger Bengt Jacobsson:

– Samtidigt som det säljs plagg som är så billiga att man kan köpa något nytt varje fredag, ser vi en ökad efterfrågan på identitetsskapande kläder och accessoarer som hänger med länge.

Upplysta konsumenter påverkar

Det är lätt för en utomstående att tro att det är modehusen och tillverkarna som styr de här trenderna, men Bengt Jacobsson hävdar motsatsen:

– Designers och tillverkare förutspår trender och föreslår visserligen produkter, men det är alltid konsumenten som har sista ordet. Och här ser vi nu mer och mer hur konsumenterna har klara önskemål om stil, design och etisk/ekologisk produktion.

Hur dessa önskemål uppstår är en komplex historia att reda ut.

–  Om vi håller oss till miljöaspekten så är ändå information en grundläggande faktor, menar Bengt. När folk får höra om miljömässigt och socialt ohållbara villkor för personal i Pakistan och Bangladesh, eller när en tongivande trendanalytiker som Li Edelkoort ryter till om vilket vansinne det är att en t-shirt kostar mindre än en smörgås, då spelar det roll för konsumentens val. Om inte direkt, så förr eller senare, menar Bengt Jacobsson.

Väljer bra mat, men dålig inredning

Och frågan är då när detta ”senare” inträffar.

– Vi är absolut på väg dit redan. Se på maten; ekologiska råvaror, ekologiskt vin, surdegsbröd och så vidare. Där efterfrågar konsumenterna redan nu mer av bra mat, inte mer av dålig och billig.

Däremot har Bengt Jacobsson noterat att vi i Sverige är pigga på att köpa nya inredningsdetaljer, där han tycker kontrollen av hållbarhet är obefintlig.

– Det är förbluffande vilken explosion som skett av billiga och dåliga inredningsdetaljer som kuddar, dukar och allsköns prydnadssaker. Svenskar lägger enormt stora resurser på sina hem och satsar mycket pengar på bra material i den fasta inredningen. Sen byter man textila detaljer och prydnadssaker ofta, och då får det inte kosta någonting. Det förvånar mig att miljökontrollen av den sortens produkter är så dålig.

Miljömedveten ungdom ger hopp

Men både när det gäller snabbt klädmode och flitiga byten av kuddar och gardiner tror Bengt Jacobsson att vi är på väg mot en vändpunkt.

– Till slut upptäcker konsumenten att det svämmar över av plagg som inte används och då kan trendbrottet bli ganska dramatiskt. De stora modeaktörerna är väl medvetna om detta och har redan börjat införa vissa linjer med inriktning på stil, men på en nivå som är prismässigt tillgänglig för de flesta.

Frågan är också hur den uppväxande generationen kommer att påverka utvecklingen mot en mer hållbar textilkonsumtion.

– Jag är positiv! Jag tror att de unga, som är mer miljömedvetna än vad vi var i den åldern, kommer göra skillnad. Deras miljömedvetenhet, i kombination med ökad personlig mognad, kommer att ge utslag i den generationen, avslutar han.