Bli medlem

Lätt att göra rätt - räcker det?

Diskussion

Kategori
Hemelektronik
Psykologi/beteende
3 svar i diskussionen Följs av 6

Innan årsskiftet publicerade Konsumentverket rapporten Konsumenterna och miljön 2018. I den fångas och jämförs bland annat hur enkelt konsumenter upplever det är att göra val med miljöhänsyn på olika marknader. Enklast tycker konsumenter det är att välja vitvaror tätt följt av olika slags livsmedel. Enkelhet tycks dock inte vara en garant för faktiska val med miljöhänsyn. Mellan 2008-2016 har de privata konsumtionsbaserade utsläppen av växthusgaser från livsmedel ökat med 30 procent. Att det upplevs "lätt att göra rätt" verkar inte tillräckligt. Vad mer än enkelhet krävs för att ändra det faktiska beteendet? Kan det vara svårt fastän man som konsument upplever att det är enkelt? Vad får konsumenter att prioritera val med miljöhänsyn?

Svar / Kommentarer

Vill du bidra till diskussionen?

För att skriva i forumet behöver du vara medlem. Registera dig eller logga in.

Bli medlem Logga in
Bli medlem Logga in