Bli medlem

Eventet har ägt rum

Seminarium: Konsumtionsidentiteter ur genusperspektiv

Seminarium med Konsumentverkets vetenskapliga råd 10 oktober

Tid

12:00 -16:30

Plats

Bryggarsalen, Stockholm

Sista svarsdag

24 september

Arrangör

Konsumentverket

Medarrangör

Konsumentverkets vetenskapliga råd

Kontaktperson

Mer information

Tema för årets seminarium med det vetenskapliga rådet är ”Konsumtionsidentiteter ur genusperspektiv” och rymmer frågor som:

  • Är män och kvinnors konsumtion jämlik?
  • Hur skiljer sig män och kvinnors konsumtionsvanor åt?
  • Hur påverkas konsumtionsbeteenden av nya manlighets- och maskulinitetsideal? 
  • Kan genusperspektiv bidra till ökad förståelse av hållbar konsumtion?

Moderator för seminariet är Helena Sandberg, docent i medie- och kommunikationsvetenskap och ledamot i Konsumentverkets vetenskapliga råd.

Medverkande föreläsare: Anna Fyrberg Yngfalk, lektor vid Handelshögskolan, Karlstads universitet, Niclas Neuman, fil dr vid institutionen för kostvetenskap, Uppsala universitet, Cecilia Fredriksson, professor vid institutionen för service management och tjänstevetenskap, Lunds universitet, Ulf Mellström, professor vid Centrum för genusforskning, Karlstads Universitet m.fl.

Kategorier
Psykologi/beteende Forskning/statistik Jämställdhet
Bli medlem Logga in