Bli medlem

Miljönär-vänlig

Uppdaterad 4 september 2018

Kampanjens grundidé är att hjälpa folk att slänga mindre och budskapet är att det är smart och coolt att laga, låna och återanvända. Eftersom den unga målgruppen är särskilt mottaglig för ekonomiska argument passar ordleken Miljönär extra bra. Kampanjen visar cirkulär ekonomi i praktiken och uppmärksammar lokala initiativ för hållbar konsumtion, genom att verksamheter där det är möjligt att laga, låna och återanvända prylar får en märkning; exempel är skomakare, skräddare, Myrorna, verktygspooler och Tradera. Sajten miljönär.se visar en Sverigekarta över hållbara verksamheter.

Målet är att öka kunskapen och intresset för frågan, att minska mängden avfall och göra hållbar konsumtion till en god vana. Målet är också att vi alla ska ta ett första steg mot en beteendeförändring. Det kan innebära att lämna till eller köpa second hand, att planera matinköpen för att minska matavfallet eller att helt enkelt äta upp maten.

Kontaktperson

Målgrupp

Samhällsintressenter nationellt och lokalt.
 Män och kvinnor 18-30 år. De flyttar hemifrån, bildar familj och står inför förändringar i sin livsstil då de konsumerar mycket.

Läs mer om projektet

Bli medlem Logga in