Hallå där, Anton Landehag!

Publicerad 15 mars 2019

Intresset för webbinariet med Ungdomsbarometern var stort och varken platserna eller tiden för frågor räckte till alla. Så vi ställde några frågor till experten i efterhand.

Anton Landehag, föreläsare på webbinariet med Ungdomsbarometern.

Anton, varför är intresset för vad ungdomar tycker och tänker om miljö så stort?

– Troligtvis hänger det ihop med det ökade fokuset på miljö- och klimatfrågor i samhället. Unga är benägna att förändra sin livsstil till följd av sina värderingar i miljö- och klimatfrågor och går i bräschen för förändring. Möjligtvis är det en ”Greta-effekt” också.

Hur viktigt är miljö och hållbarhet för ungdomar idag? Har det förändrats över tid?

– Miljö- och klimatfrågor bedöms vara den viktigaste samhällsfrågan bland unga nu och även i framtiden. I våra mätningar ser vi tydligt att frågor som rör miljö, klimat och hållbarhet bedöms som viktigare nu än tidigare.

Finns det några skillnader mellan tjejer och killars attityd och agerande i de här frågorna?

– Tjejer tenderar att värdera frågorna som viktigare och är också mer benägna att förändra sina beteenden i enlighet med värderingarna. Samtidigt tycks killar vara mer benägna att betala mer för hållbara produkter, så slutsatserna är inte helt entydiga!

Vad tror du skulle få ungdomar att agera, konsumera och leva mer hållbart?

– Delvis tror jag det handlar om att göra hållbar konsumtion möjlig för unga. Ett ökat utbud och lägre pris på hållbara produkter och högre pris på produkter som inte är hållbara.

Korta fakta från Ungdomsbarometern

  • Tjejer tenderar att värdera miljö- och klimatfrågor högre och är mer benägna att anpassa sin livsstil.
  • Viljan att betala mer för en produkt om den är miljövänlig eller producerad med schyssta villkor, är hög, särskilt bland killar.
  • En av tre av dagens unga anger sig vara flexitarian, vegetarian eller vegan.
  • Förr åt ungdomar vegetariskt av djurrättsskäl och idag är det av klimatskäl.
  • Sex av tio tycker att miljön är den viktigaste framtidsfrågan. På andra plats kommer energifrågor.

Om undersökningen 

  • Intervjumetod: Onlineundersökning
  • Målgrupp: Ungdomar i Sverige mellan 15–24 år
  • Fältperiod: 5/10–11/11 2018
  • Antal intervjuer: 23 074st Tjejer: 49%, Killar 51%
  • Kommungrupp: Storstadsområden 37%, Landsbygd 19%, Stadsområden 45%

Läs mer på Ungdomsbarometerns webbplats