Hallå där, Anna-Carin Gripwall!

Publicerad 4 september 2018

Avfall Sveriges kampanj om återanvändning – Miljönär – har utsetts till världens bästa. Vi ställde några nyfikna frågor till kommunikationschefen Anna-Carin Gripwall.

Anna-Karin Gripwall, kommunikationschef Avfall Sverige.

Vad är ISWA Communication Award?

– Den globala organisationen för avfallshantering – ISWA – delar varje år ut pris för världens bästa kampanj. 43 medlemsländer lämnar in bidrag som en jury bedömer.

Varför tog Miljönär-kampanjen tog hem förstapriset?

– För att annonsutformningen överraskar! Få tror att det är en annons från avfallsbranschen. Att en kampanj om återanvändning vann visar att branschen inser nödvändigheten av att ändra livsstil och hushålla bättre med resurserna.

Annons från Avfall Sveriges kampanj Miljönär.

Hur tänkte ni när ni utformade kampanjen?

– Vi undersökte vad som skulle få människor att ändra sitt beteende i mer hållbar riktning. Miljöargument i all ära, men om man kan sparar pengar är det större chans att nå en beteendeförändring. Därav det lite vitsiga namnet "Miljönär" och devisen "Bra för plånboken, bra för miljön". Budskapet är att det är smart och coolt att laga, låna och återanvända.

Annons från Avfall Sveriges kampanj Miljönär

Vad kan man säga om svenskarnas inställning till återanvändning?

– Väldigt många lämnar kläder och prylar till återbruk, inte lika många köper. Men vi kan se att det börjar vända, allt fler är intresserade av att också köpa second hand. För att öka återanvändningen måste vi öka förståelsen för varför det är viktigt med hållbar konsumtion. Men framför allt visa "what's in it for me" och göra det enkelt!

Fakta om Miljönär-kampanjen

Kampanjen visar cirkulär ekonomi i praktiken och har tagits fram av Avfall Sverige och kommunerna (Avfall Sveriges medlemmar) tillsammans. Ca 170 av 290 kommuner deltar i kampanjen och sprider budskapet till sina medborgare.

I annonserna visar man fräscha, moderna kläder och prylar som är second hand och kostar en bråkdel av vad nytt kostar. Grundidén är att hjälpa folk göra hållbar konsumtion till en god vana.

Kampanjen uppmärksammar också lokala "miljönärvänliga" initiativ för hållbar konsumtion, genom att verksamheter där det är möjligt att laga, låna och återanvända prylar får en Miljönär-märkning. På miljönär.se finns en karta över hållbara verksamheter. I nuläget finns det drygt 1 000 sådana.

Mer om projektet Miljönär-vänlig