Konsumentverkets öppna data i nya innovationer

Publicerad 10 april 2019

Innovationstävlingen Hack for Sweden 2019 är avgjord. Resultatet är ett antal nyskapande lösningar som bygger på öppna data från Sveriges kommuner och myndigheter – inte minst från Konsumentverket.

Konsumentverket och Forum för miljösmart konsumtion deltog på årets hackaton som partner.

– Det känns bra att se hur den offentliga sektorns data kommer till nytta i nya smarta tjänster, säger Lars Boström som arbetar med digitala tjänster på Konsumentverket. Det skapas mycket information hos våra myndigheter som kan användas till mycket mer än den gör – särskilt om den kombineras med andra myndigheters data. Det är bara fantasin som sätter gränser.

Lars Boström arbetar med digitala tjänster på Konsumentverket. Här i rampljuset som jurymedlem på innovationstävlingen Hack for Sweden 2019.

Mixade lag lyckades väl

Tävlingen gick ut på att ett antal lag, bestående av deltagare med olika kompetenser, fick 40 timmar på sig att skapa en lösning utifrån ett antal givna utmaningar. Många deltagare hade aldrig träffats förut.

– Många av de bästa lösningarna skapades i sådana lag, vilket gör deras arbete än mer imponerande. Det finns en enorm kreativitet och kraft i att skapa och bygga saker tillsammans.

App ska stödja miljösmarta köpbeslut

Flera av de tävlande bidragen drog nytta av Konsumentverkets data, inte minst vinnaren i kategorin "näringsliv". Team H56 använde bland annat data från Konsumentverkets undersökning Konsumenterna och miljön för att ta fram en app som kan hjälpa konsumenter ta mer miljömedvetna köpbeslut.

– Med hjälp av tekniken AR - augmented reality - vill laget skapa en tjänst som gör det lättare att förstå vidden av våra koldioxidutsläpp. Det blir spännande att se hur tjänsten utvecklas framöver. Tävlingen ger förstås en skjuts på vägen. På Almedalen i sommar presenterar de hur de tänker ta sin idé vidare, berättar Lars Boström.

Fakta om öppna data

  • Öppna data är digital information som man fritt kan använda. Sveriges myndigheter är enligt lag skyldiga att publicera en förteckning över myndighetens öppna data.
  • DIGG (Myndigheten för digital förvaltning) har i uppdrag att underlätta att öppna data från offentlig sektor blir tillgängliga. Myndigheten driver arbetet med öppen och datadriven innovation och stöttar andra aktörer att skapa samhällsnytta.
  • Konsumentverket delar med sig av öppna data från flera konsumentundersökningar, men också från konsumenters kontakter med vägledningen.