Medvetna F/activister inom mode och klimat

Publicerad 19 december 2019

F/ACT Movement är rörelsen som vill inspirera unga konsumenter till medvetna modeval, genom att lyfta andra alternativ än att köpa nytt. Bakom konceptet står Re:textile, Göteborgsregionen och Swedish Fashion Council.

Jeansjacka F/act movement
Olivia Whitehouse

Olivia Whitehouse, Göteborgsregionen

Under sex månader 2019 fick 10 deltagare, så kallade F/activister, utmaningen att sluta shoppa nya kläder. Istället fick de på olika kreativa sätt aktivera innehållet i sina egna garderober. F/activisterna träffades varje månad på olika teman, som till exempel second hand och laga/vårda.

– Vi ville ge kunskap om hur det ser ut idag, men också hur man faktiskt gör om man till exempel vill laga eller hyra, berättar Olivia Whitehouse, kommunikatör på Göteborgsregionen.

Instagram som kanal

Deltagarna valdes ut i en rekryteringsprocess. Kravet var att de hade minst 500 följare på Instagram och tyckte att det var roligt att posta där. Hur det gick kunde alla följa via deltagarnas konton, där de skulle posta inlägg varje vecka. På F/ACT Movements Instagram-konto fick alla följare ta del av budskapet om att man kan ha roligt med kläder och mode utan att köpa nytt och att alla kan bli F/activister.  

– Tanken har varit att ge inspiration och pepp, men också att utmana följarna, säger Olivia Whitehouse.

Uppmärksammat projekt

Projektet har nått stor spridning, både på Instagram och i lokala och nationella medier.

– Vi har fått många följare på Instagram, utan att sponsra några inlägg. Om vi även räknar med alla 10 000 följare som våra F/activister har så har vi nått ut väldigt brett, berättar Olivia Whitehouse.

Alla F/activisterna

De tio F/activisterna som har deltagit i projektet

Framgångsfaktorer

Olivia Whitehouse nämner flera olika saker som har gjort projektet lyckat:

  • Ett personligt tilltal till den unga målgruppen (20-35 år) som gjort att de känner sig hemma och välkomna inom rörelsen.
  • Att F/activisterna själva spridit budskapet.
  • Att det har hållit en hög modegrad.
  • Att fokus har legat på glädje och pepp. Budskapet har varit att man kan gilla mode och hålla på med det, men göra det på ett medvetet sätt. Detta istället för att skuldbelägga mindre hållbara beteenden.
  • Projektet har haft en tydlig röd tråd rent visuellt – det har varit bra förpackat.
  • Timingen har varit rätt. Många uppmärksammar mode som en viktig hållbarhetsfråga just nu. Även de stora företagen har börjat prata hållbara alternativ senaste året.

Lärdomar för andra

Förutom att ta lärdom från framgångarna ovan har Olivia Whitehouse fler exempel på vad andra som vill göra liknande projekt bör tänka på.

– Vi har konstaterat att det krävs mycket planering. Vi förberedde noga och var tydliga med hur material skulle delas och hashtaggar skulle användas. En annan viktig sak är att samarbeta med olika aktörer för att nå stor effekt, som offentliga aktörer och influncers. Men det krävs mycket administration även kring samarbetet.

Framtiden för rörelsen

Projektet med de tio F/activisterna är avslutat, men kontot på Instagram lever kvar.

– Vi håller också på att utveckla projektet och ser över möjligheterna att arbeta tillsammans med kommunerna inom Göteborgsregionen, berättar Olivia Whitehouse.