Minskat matsvinn med bättre svinnsikt

Publicerad 29 september 2020

Idag, den 29 september, är första gången som den internationella matsvinnsdagen uppmärksammas. I samband med detta lanserar Livsmedelsverket kampanjen Hela Sverige får #svinnsikt.

Man med barn vid kylskåp

Tillsammans med andra aktörer vill Livsmedelsverket öka insikten om maten som kastas, i onödan.

Många olika verksamheter arbetar aktivt för att minska på matsvinnet, men det största slöseriet sker hemma hos svenskarna, enligt Livsmedelsverket. Matsvinnet är i mångt och mycket ett resultat av kunskapsbrist bland de svenska hushållen. Enligt Livsmedelsverket så upplever majoriteten av konsumenter att det inte förekommer något matsvinn i hemmet. 

Hela Sverige får #svinnsikt

Ambitionen med kampanjen är att sprida tips, coacha och peppa konsumenter till att minska på svinnet:

  • Fler konsumenter ska få bättre insikt i det egna matsvinnet och vilka konsekvenserna är.
  • Fler konsumenter ska vilja skaffa strategier för att minska på svinnet.
  • Fler konsumenter ska vilja dela med sig av sina kunskaper om ”svinnsikt” i hemmet.

På Livsmedelsverkets webbplats finns svinnsikts-coachen, som är ett nytt test som konsumenter kan använda sig av för att för att uppmärksamma sitt matsvinn. Testet är tänkt att inspirera med tips på hur man med enkla knep kan minska på svinnet.

Information och material till konsumenter på Livsmedelsverkets webbplats:

Har du svinnsikt?

Svinnsikts-coachen

Den 20 oktober arrangerar vi ett webbinarium om matsvinn – Prata matsvinn med konsumenterna.

Läs mer om webbinariet och anmäl dig på vår webbplats