Nudging kan få fler att välja mer hållbart på restauranger

Publicerad 10 oktober 2019

Nudging är en av flera metoder för att ändra beteenden. Vill du också arbeta med nudging? Vi har en checklista på hur du kan gå tillväga.

Tallrik med mat

Det finns flera exempel och studier som visar att arbete med nudging kan ha en effekt, till exempel för att öka försäljningen av vegetarisk mat på restauranger.

Ett aktuellt exempel är att Liseberg tillsammans med beteendebyrån Beteendelabbet i ett projekt ökade försäljningen av hållbarare alternativ på en av nöjesparkens restauranger i somras.

Ett mer akademiskt exempel är en doktorsavhandling från Göteborgs universitet från 2017 som visar på liknande resultat.

– Nudging handlar inte om att förbjuda något eller ändra till exempel pris för ett visst val, utan om att forma valsituationen så att det faller sig naturligt för konsumenten att fatta bättre beslut, säger Maria Nyquist, beteendestrateg på Konsumentverkets Forum för miljösmart konsumtion. 

Är du intresserad av att arbeta med nudging? Här kan du få hjälp med saker att tänka på när du designar en nudge:

Checklista för design av en nudge

 

Exempel på projekt

Det finns några projekt upplagda av medlemmarna på forummiljosmart.se, som rör nudging. Här är några exempel:

Har du också gjort ett projekt? Dela gärna med dig här på forummiljosmart.se.