Vem är framtidens konsument?

Publicerad 27 september 2019

Science Park Borås och Västra Götalandsregionen har med hjälp av Kairos Future tagit reda på vad morgondagens konsumenter kommer att efterfråga och vilka trender som kommer att spela en roll.

Birgitta Losman

Birgitta Losman, Science Park Borås

– Vi upptäckte att det finns lite kunskap om hur konsumenter tänker kring hållbarhet, kunskap som är viktig för de företag som ska möta konsumenterna på marknaden. Därför tog vi i samverkan med Västra Götalandsregionen och Kairos Future fram en trendspaning som både belyser trender inom hållbarhet och pekar på sex tydliga konsumentgrupper, berättar Birgitta Losman, ansvarig för verksamhetsområdet Konsumtion vid Science Park Borås och fortsätter:

– Studien visar att en hög andel av Sveriges befolkning bryr sig om hållbarhet, men de gör de utifrån helt olika motiv. Detta är i sin tur relevant både för företag som ska sälja och för beslutsfattare som försöker underlätta för företag och konsumenter att agera hållbart. Det är exempelvis helt olika förutsättningar att möta konsumenter som har bestämt sig för köpstopp jämfört med konsumenter som drivs av ett allmänt teknikintresse.

De identifierat konsumentgrupperna är:

  • Giftfria och hälsomedvetna
  • Livsförenklarna
  • Trendiga kreatörer
  • Teknikoptimisterna
  • Medvetna familjen
  • Unga aktivisterna

De identifierade trenderna är:

  • "Share and shark"
  • Tjänstifierat entreprenörskap
  • Cirkulär ekonomi
  • Äkthet, tillit och transparens
  • "Caring economy"
  • Aktivistiska konsumenter

Nyfiken på att veta mer?

Konferens

Mer om rapporten och de sex olika konsumentgrupperna blir det på konferensen Nationell verkstad 23-24 oktober i Borås. Missa inte att anmäla dig senast 4 oktober!

Mer om konsumentgrupperna och trenderna